Které elektronické systémy vám v autě mohou zachránit život?

Systém ABS

Mezi nejpoužívanější a dnes už takřka běžné elektronické systémy patří dozajista ABS neboli Anti-lock Braking System. Jedná se o technologii, jejímž hlavním účelem je zabránit zablokování kol při brzdění a zlepšit ovladatelnost vozidla, když musíte prudce brzdit.

I když to zní velmi komplikovaně, tak princip fungování ABS je de facto úplně prostý – neustále měří rychlost otáčení kol a v případě potřeby dočasně zpomalí nebo úplně zastaví brzdný tlak na jedno kolo nebo i na víc kol. Díky tomu se auto nedostane tak snadno do smyku, je lépe ovladatelné i na namrzlé vozovce a brzdění je stabilnější než by bylo bez tohoto systému.

Systém ASR

Druhým nejčastějším systémem, který se ve vozech obvykle vyskytuje společně se systémem ABS, je ASR neboli Anti-Slip Regulation. Jeho princip spočívá v tom, že neustále vyhodnocuje rychlost otáčení kol, a pokud zjistí, že podkluzují nebo se ztrácí trakce, tak ASR dočasně sníží výkon motoru, případně zpomalí přísun paliva. Díky tomu se auto zase stabilizuje a řidič ho má opět pod svou kontrolou.

Systém ESP nebo VSC

V mnoha vozidlech se dnes používá i systém stability a trakce. V některých vozech (typicky Škoda, Chevrolet, Kia, Hyundai, Toyota, Lexus) je to systém nazývaný VSC neboli Vehicle Stability Control (kontrola stabilizace vozidla). V ostatních vozech se mu říká zase ESP a jde o Elektronický stabilizační program.

Tento systém má za cíl automaticky řídit činnost brzd a hlídat současně i výkon motoru. Jeho hlavním posláním je předejít smyku, pokud akutně hrozí. A je jedno, jestli je vozovka zrovna namrzlá nebo se řidič z nějakého důvodu rozhodne prudce strhnout volant stranou – tento systém by měl vozidlo zachovat v bezpečné a stabilní poloze.

Moderní elektronické systémy

V autech se dnes objevuje celá řada dalších, nadstavbových elektronických systémů, které mají za cíl zpříjemnit a zjednodušit jízdu a detekovat včas hrozící nebezpečí. Normou se tak stává třeba systém automatického parkování, systém adaptivního tempomatu, systém automatického nouzového brzdění nebo asistent pro jízdu v pruzích.

Můžete si ale do nového auta nechat přidat třeba také systém sledování únavy řidiče (SWS), který vás může upozornit, že si máte odpočinout. A u budoucích aut se uvažuje o systémech, které celkově převezmou kontrolu nad automobilem a budou řídit namísto řidiče – ty už se ostatně testují a v některých autech již jsou instalované. Ale občas kvůli nim dochází i k nečekaným kolizím (a ne každý takovému systému plně důvěřuje).

Dále si u nás můžete přečíst Jak na jízdu autem v zimních měsících? nebo si počtěte Jaká je historie vzniku prvních motorek?

Fotografie