Historie elektromobilů aneb Co jste možná nevěděli

První elektromobil

Tipli byste si, kdy byl sestaven první elektromobil? Před deseti lety? Před dvaceti lety? Nebo možná už před třiceti? Samá voda. Možná vás překvapí, že první prototyp elektromobilu vznikl již v roce 1835. Neboli, elektromobil vznikl dřív než automobil používající spalovací mobil. Což je vlastně fascinující. Ale situace nebyla příliš příznivá, takže elektromobily se příliš neuchytily a zvítězila nejprve pára a poté spalovací motory. A přesto je historie elektromobility více než zajímavá.

Vznik elektromobilů

Jak už jsme napsali, první elektromobil byl sestaven v roce 1835, a to holandským profesorem Sibrandusem Stratinghem. Pomáhal mu s ním jeho asistent Christopher Becker. Ale zůstalo spíš u prototypu a praktické využití tím elektromobily nenašly (ostatně, bylo to jen pár let po objevu elektřiny, vzniku Voltova článku a elektřina tehdy nebyla rozhodně masovou záležitostí).

Rozvoj elektromobility

Mnohem zajímavější je elektromobil ze sklonku 19. století. Už v roce 1899 jezdil Belgičan Camille Jenatzy se svým elektromobilem nazvaným La Jamais Contente na vyjížďky. A nebyla to žádná plouživá jízda – v tomto roce se mu podařilo dosáhnout rychlosti 100 km/h, což byl na tehdejší dobu úctyhodný výkon.

Elektromobily začaly být populární. A ač se o tom dnes moc neví a nemluví, tak ve Spojených státech amerických na začátku 20. století jasně dominovaly – jezdilo jich tam víc než klasických automobilů se spalovacími motory.

Henry Ford

Jak je možné, že elektromobily nezůstaly v popředí i dál a nahradila je právě auta se spalovacími motory? Lidé si přitom cenili jejich tichého chodu, snadného startování i jejich pohodlí. Jenže pak přišel muž jménem Henry Ford, který změnil od základu celý automobilový průmysl.

Henry Ford totiž nepřišel jen se sériovou výrobou aut, jíž se proslavil po celém světě. Stál také za vynálezem a rozšířením elektrického startéru. Do té doby bylo nutné startovat automobily takovou tou známou klikou, což bylo nepraktické, náročné a mnoha lidem to nevyhovovalo. Elektrický startér učinil startování jednoduchým procesem. A sériová Fordova výroba vynesla klasické automobily na výsluní, takže elektrické automobily se dostaly do defenzivy.

Edison a Křižík

Jak to bylo s elektromobily dál? Samozřejmě dál fascinovaly řadu vědců, mezi nimiž byli také Thomas Edison a František Křižík. První jmenovaný v roce 1902 vylepšil baterii elektromobilů, druhý zase přivedl elektromobily na naše území (Křižík dokonce vyvinul několik modelů elektromobilů).

V Československu jezdily nějaké elektromobily i ve druhé polovině 20. století, ale pak přišla dvojí energetická krize, která jejich vývoj zbrzdila. Více se elektromobily začaly řešit až od 90. let minulého století v USA a zájem o ně prudce roste od roku 2008.

Přečtěte si také Jaká je historie vzniku prvních motorek? nebo Vznik prvního automobilu

Fotografie